iWoman.pl iWoman.pl

przejdź do listy blogów przejdź do serwisu

LogowanieRejestracja

Zbyt częste mycie zębów bez uzasadnionych przyczyn absolutnie nie ma sensu. Zaburza proces mineralizacji szkliwa, prowadzi do jego uszkodzeń, a także może wywoływać problemy z przyzębiem.

Agresywne szczotkowanie prowadzi do cofania się dziąseł, nadwrażliwości i stanów zapalnych. Wyjątkiem są oczywiście sytuacje nietypowe, na przykład posiadacze aparatów ortodontycznych mogą mieć potrzebę częstszego i dłuższego mycia zębów. Powinni oni jednak korzystać z supermiękkich szczoteczek, myć zęby techniką wymiatającą, a najlepiej używać hydropulserów, które czyszczą zęby w płaszczu wodnym.

Standardowo jednak higienia jamy ustnej 2 razy dziennie, rano i wieczorem, absolutnie wystarczy. Ważne, by tak długo myć zęby, aż poczujemy, że są naprawdę czyste, to znaczy gdy  pod językiem nie wyczuwamy już zalegającej na powierzchni zębów płytki nazębnej. Jedni osiągną taki stan po 2 minutach, inni będą potrzebować więcej czasu. Subiektywne odczucie jest tutaj najważniejsze, a nie obiegowe opinie. W ciągu dnia, po posiłkach płuczemy jamę ustną lub żujemy bezcukrową gumę do żucia, by wypłukać resztki jedzenia i zneutralizować działanie kwasów, wytwarzanych przez bakterie gromadzące się w osadzie nazębnym. Żucie gumy zwiększa wydzielanie śliny (nawet 10-krotnie), dzięki czemu kwaśne pH w jamie ustnej zmienia się, a zęby odzyskują bezpieczeństwo. Ważne, by żuć gumę tylko kilka minut, dłuższe żucie może być niebezpieczne dla stawów skroniowo-żuchwowych. 


 


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2014-02-17 13:32
Ogólne żucie gumy, mycie zębów, higiena jamy ustnej Komentarze (0)

Tak, jeżeli w składzie gumy nie ma cukru, a substancję słodzącą stanowi na przykład ksylitol, naturalny środek słodzący, uzyskany z kory brzozy.

Substancja ta wykazuje działanie przeciwbakteryjne, przez co zmniejsza ryzyko próchnicy. Doskonale odkwasza także środowisko jamy ustnej po posiłku, a badania potwierdzają jej leczniczy wpływ m.in. na dziąsła.

Żucie gumy po posiłku powoduje także produkcję śliny, a ta już sama w sobie neutralizuje kwasy gromadzące się w ustach i ma wpływ na właściwy współczynnik pH. W ten sposób nawyk żucia gumy po jedzeniu chroni szkliwo zębów przed destrukcyjnym wpływem kwasów. Ślina produkowana na skutek żucia gumy mechanicznie wypłukuje również resztki pokarmowe, oczyszczając zęby.

Ale uwaga - nie można jej żuć zbyt długo. Wystarczy 10 minut. Zbyt długie żucie nadmiernie obciąża stawy skroniowo-żuchwowe, co może doprowadzić do patologicznych zmian i przerostu mięśni żwaczy.


Masz pytanie? Wyślij je do nas - eksperci@iwoman.pl . Najpopularniejsze tematy przekażemy naszym ekspertom.
2013-01-01 09:01
Ogólne higiena, zęby, próchnica, żucie gumy Komentarze (0)